3.11.13

Bayona

Jonna
N 42° 7.365', W 8° 50.771'

Täällä on saman aallonmurtajan suojassa kaksi venesatamaa. Saapuessamme arpa osui Puerto Deportivo Baionaan. Saapuessamme palvelu oli ystävällistä, hyvä kun köydet oli kiinni niin marinero antoi jo avainkortit käteen, joilla pääsee porteista. Siestan jälkeen käytiin toimistossa kirjautumassa sisään ja oltiin tyytyväisiä elämäämme merimatkan jälkeen.

Puerto Deportivo Baiona.

Seuraavana päivänä suuntasimme kävellen viereiseen satamaan katsomaan paikkoja ja tiedustelemaan hintoja. Monte Real Club de Yates hurmasi meidät heti, olihan kyseessä oikea toimiva pursiseura. Toimistosta selvisi myös, että aisapaikka olisi kallis, mutta "mooringline"-kiinnitys olisi kolmanneksen halvempi kuin Puerto Deportivossa. 

MRCY taustalla kauimmaisena. Oikealla alhaalla näkyy Puerto Deportivon huoltoasema. Keskellä paikallisten kalastajien yms. käyttämä "kunnanlaituri".

Pursiseuran toimistot, sosiaalitilat ja muut tarpeelliset tilat sijaitsevat tunnelissa. Täällä on hyvä nuorten myös laittaa venettä sateelta suojassa.

Mooringline ei ehkä ole kaikille suomalaisille veneilijöille tuttu. Se on vähän kuin poijuköysi ilman poijua. Eli köysi on ankkuroitu pohjaan, josta se on vedetty laiturille. Käyttämättömänä se makaa pohjassa eikä näin sotkeudu esim. potkuriin. Sieltä sitä limaista köyttä sitten vedellään metritolkulla ja kiinnitetään veneeseen. Oikein toimiva ja hyvä kiinnitystapa. Suomessa ei olla koskaan moisia kohdattu, mutta Sandhamnissa niitä on jo käytössä. Tällä matkalla ensimmäiset tulivat vastaan Bornholmilla.

Satamamme sijaitsee siis linnassa. Kaupungilta tullaan linnan muurien läpi laitureille. Täällä on myös pieni travel lift ja telakka-alue.

Kevytveneillä on oma saareke. Rantatilaa on hyvin rajoitetusti, joten tämähän on kätevää. Lisäksi satamaan tulee välillä ikävästi maininki sisään, joten muurin vierestä slipiltä voisi olla vaikea laittaa veneitä veteen.

Niin harvoin tulee oltua linnassa, että pitää vielä laittaa tämä kuva tornista, joka vartio satamaamme.

Tänään oli hieno sää ja kävelimme muuria pitkin linnan ympäri. Linnassa sijaitsee myös hotelli ravintoloineen.

Myöhemmin päivällä kävin lenkillä ja kiersin linnan alhaalla olevaa "polkua" pitkin.

Niin ja jos joku luulee, että välillä on paikan nimessä kirjoitusvirhe, niin Espanjaksi ollaan Bayonassa, joka paikallisella kielellä (Galego) on Baiona.

30.10.13

La Coruña - Bayona

timo
N 42° 7.154', W 8° 50.682'

18 päivän sääikkunan odottamisen jälkeen päätimme lähteä hakemaan rajojamme meritaudin suhteen 4 metrin aallokkoon.

Pari päivää aiemmin olisi ollut 6 metriä tarjolla. Näytti ihan kivalta rannalta katsottuna.

Heti aallonmurtajan jälkeen samaan aikaan lähtenyt iso katamaraani häypyi mastoineen aallon taakse. Aallot olivat sen verran jyrkkiä, että vatsanpohjassa tuntui.

Meritaudin oireiden osalta emme kumpikaan ole päässeet yhtä lähelle varsinaista tautia.

Lähdimme Biskajan jälkeen vähän soitellen sotaan. Eli huonosti valmistautuneina. Ei eväitä valmiina. Ei meripunkkaa valmiina. Meillä on myös postafeenia, mutta jossain syvällä kaapin pohjalla. Opimme tästä ja ensi kerralla valmistaudumme paremmin.

Itse matka oli aika tylsä. Yritimme useaan otteeseen purjehtia, mutta tuulta ei kovassa aallokossa ollut riittävästi. Purjeiden läpsymistä ei viitsi kuunnella. Ajoimme siis koneella lähes koko matkan.

Koneajo oli kuitenkin hyvä vaihtoehto sille, että ylihuomisen ennuste on taas yli 15 m/s vastaista.

Matkan varrelle jäi paljon hienoja ankkuripaikkoja, mutta näillä keleillä niihin ei ollut asiaa.


29.10.13

Kuvia La Coruñan lenkkipolun varrelta

Jonna
N 43° 22.055', W 8° 23.148'

Kaksi ja puoli viikkoa ollaan nyt oltu La Coruñassa, joten rannan "lenkkipolku" on tullut tutuksi.

Näinä kovatuulisina päivinä ei veneitä ole paljon ollut liikkeellä. Lauantaina oli kuitenkin lahdella paikallisten köliveneiden ratakisa.

Rannat ovat kovin kivikkoisia, mutta aina välillä löytyy hiekkarantojakin.

Niemen kärjestä löytyy pari sataa vuotta vanha majakka "Tower of Hercules".

Niemen toisella puolella lenkkipolku on rakennettu "tyhjän päälle". Tai no, onhan alla tuo kallioranta.

Myös pyöräilijöitä on ajateltu, heillä on ihan hienosti merkattu oma kaistansa. Keskelle pyörätietä on kuitenkin laitettu penkkejä...

Niemen toisella puolella sijaitsee kaupungin "turistiranta". Viime päivinä rannalla ei ole näkynyt kuin satunnaisia surffareita. Ihan aloittelijoilla ei noihin aaltoihin ole asiaa ollutkaan. Aallot ovat saman myrskyn aiheuttamia, joka puhalsi viime yönä Englannissa yli 40 m/s.

Hiekkarannan kohdalla kaupunki on kapea, vain pari sataa metriä. Ostonkatujen keskeltä tullaan toiseen marinaan. Marina on vähän sisempänä kaupungissa ja olisi varmasti ollut hiemen rauhallisempi aaltojen suhteen, jotka ovat saaneet Iiriksen melkoisesti riuhtomaan aisaansa, mutta...

... vieressä on melkoinen rakennustyömaa ja jotenkin ajateltiin, että katuporien ääni ei ole se mihin halutaan aamuisin herätä.

Täälläkin vieraili lähes päivittäin risteilylaivoja. Näistäkin moni oli Suomessa rakennettu.

Nyt Marina Coruña ja ehkä tähän astisen reissun paras suihku on jo nurkan takana.

Hieno on ollut kaupunki ja hienot ovat olleet sen rannat. Tänään on toiveissa jatkaa matkaa.

18.10.13

La Coruña

timo
N 43° 22.055', W 8° 23.148'

Ollaan nyt viikko oltu La Coruñassa. Elämä on vaihteeksi rauhallisempaa. 


Hintataso on sen verran alhaisempi, että voi käydä ulkona syömässä ilman, että tarvitsee laskeskella budjettia. Pitää vain totutella paikalliseen vuorokausirytmiin. Ravintoloihin ei kannata mennä ennen 9:ää illalla.

Joka toinen päivä sataa. Tosin joka toinen päivä on sitten t-paitakeli.

Tekisi mieli jo jatkaa matkaa. Ennusteet ovat kuitenkin niin huonot, että ollaan täällä varmaan vielä toinenkin viikko. Emme ole ainoat, jotka odottaa merelle pääsyä. Mini Transat-veneiden piti startata Ranskasta viime sunnuntaina, mutta lähtöä on lykätty kovan vastatuulen vuoksi. Tiedossa ei ole kuinka pitkään vielä lykkäävät

Tuon niemen yli kun pääsisi, niin vähän ehkä helpottaisi.

Päivät kuluvat täällä samaan tapaan kuin Suomessakin. Kummatkin puuhaavat tietokoneella jotakin.

12.10.13

Biskajan ylitys

timo
N 43° 22.055', W 8° 23.148'

Meidän ensimmäinen Biskajan ylitys on nyt takana. Emme voi kehua, että selvisimme vaikeista olosuhteista. Korkeintaan sitä, ettemme joutuneet niihin.

Lähetin edellisessä blogissa tuoretta tarinaa suoraan mereltä. Tässä valokuvien kera lisää.

Ruotsalaisvene Rose lähdössä puolivuorokautta meitä ennen. Jäivät ylityksessä vain vuorokauden. Ylitys on ollut heillä paljon rankempaa kuin meillä.

Espanjan rannikkoa.

Jonna rupesi ompelemaan Espanjan vieraslippua. Onko tämä on sitä kovaa Biskajan ylitystä vai Iiriksen ompeluseura.

Lippu on nyt melkein valmis.

Lähestyessämme La Corunaa meitä lähestyi Ruotsalaisvene.

Oltiin yöllä ajettu pelkällä pohjaan reivatulla isolla. Lähinnä sen takia, että myötäisellä vene rullaa aika tavalla ja saadaan pienillä purjeilla paremmat unet. Piti kuitenkin laittaa keulaan vähän lisää neliöitä etteivät kaikki mene ohi. Vähän on vielä kisapurjehtijaa jäljellä.


9.10.13

Biskajan lahdella

Jonna&Timo
N 46° 46.724', W 6° 2.329'

Lähdettiin tiistaina illalla myötävirran alkaessa. Pohjoisesta oli heikko tuuli ja lähdimme seilaamaan auringon laskiessa.

Salmessa oli ankkuroituna joku sotapaatin näköinen alus. Valoja aluksessa oli aika paljon, joten se oli syytä kiertää kaukaa. Lähestyessämme rupesi tööttäämään ja vilkuttelemaan valoja. Pitäisikö laittaa VHF päälle?

Kertoivat vain ystävällisesti, että kyseessä oli sukellusoperaatio ja pyysivät meitä sivuuttamaan pohjoisen puolelta. Oli selkeintä laskea purjeet ja ohittaa koneella.

Jatkossa tuulta oli niin vähän, ettei pimeässä viitsitty jatkaa seilausta. Käynnistettiin kone.

Runsaan 40 mailin jälkeen ohitimme aamun vastavirtaan lähteneen 8 metrisen Ruotsalaisvene Rosen. Ajoivat 1,8 solmun säästöliekillä. Neljä nuorta kaveria. Aika keikkumista heilläkin.

Yöllä monen tunnin jälkeen Jonna vahtivuorollaan sitten nosti purjeet ja ovat ylhäällä vieläkin.

Biskaja on ollut meille toistaiseksi hyvin kesy. Delfiinit kävivät muutamaan kertaan moikkaamassa.

Täällä ei pitäisi olla vuorovesivirtoja. Meillä on kuitenkin ollut parhaimmillaan 1,5 solmun myötävirta, joka on nyt loppumassa.

Huomattiin, että meiltä puuttuu Espanjan vieraslippu. Jonna rupesi sitä sitten ompelemaan.

Aurinko on taas laskemassa. Meillä on jäljellä n. 212 mailia toiselle rannalle.

5.10.13

Brestin jyräystä ei vain kuulu

timo
N 48° 22.639', W 4° 29.302'

Kerrankin olisi ollut iskevä otsikko. "Brestin jyräys", josta olisi voinut muokata vaikka "Brestissä jyrää".

Tintin ystävä, kapteeni Haddock monesti käytti tätä jyräystä eri muodoissaan. 

Olomme täällä on ollut kuitenkin hyvin rauhallista. Olemme odottaneet paria kuriirilähetystä ja Biskajan ylitystuulia Marina du Châteaussa.

Brestin linna. Koko tuo ranta ja joen alkupää molemmin puolin ovat laivastotukikohtaa.

Sataman aallonmurtaja ja oikealla laivaston laituri.

Satama on aika laaja. Onneksi vessat ja suihkut ovat laiturilla.

Iiris veden ollessa alhaalla. Tänään on täysikuu ja veden korkeusero oli 6,2 metriä. Täyden ja uuden kuun aikana korkeuserot ovat suurimmillaan.

Ja vähän korkeammalla vedellä. Toi kaveri muuten sai seuraavalla sekunnilla kalan.

On täällä mielenkiintoisempaakin kalustoa. Kaverit on laminoineet vehjettä päivittäin.

Eilen söin simpukoita ravintolassa. Tässähän tätä herkkua olisi ihan ilmaiseksi. Mitäköhän nuo löllöputket on? 

Mitenköhän tämä on laiturille hypännyt. Lokit tuovat kyllä simpukoita laiturille avattavaksi, mutta tämän syöntikelpoisuudesta en ole varma.