9.3.14

Kansiluukkuprojekti

timo
N 28° 7.643', W 15° 25.510'

Iiriksen kansiluukut alkoivat olla jo aika huonossa kunnossa. Läpinäkyvyys oli huono ja yksi kahva oli jo korjattu. Muovi haurastuu auringossa, emmekä halunneet luukkujen pettävän merellä. Ostimme jo Suomessa kaikki kolme kansiluukkua, mutta vasta Las Palmasissa ryhdyimme vaihtoon.

Irroitus oli vaikea. Suurin ongelma oli se että rosteriruuvien ja alumiinin välissä ei ollut mitään eristettä. Ruuvit olivat hapettuneet kiinni. Oli pakko käyttää paljon voimaa, jolloin alumiinikansi osittain vääntyi. Varsinkin kun yksi pultti oli ruostuvaa materiaalia. Sen irroitus väänsi kantta tosi paljon.

Edellinen omistaja oli siinä uskossa, että luukut eivät vuoda. Suolan määrästä päätellen vuotoa on ollut pitkään. Syy on, että pulteissa ei ole ollut tiivistettä. Vesi on valunut pultteja pitkin. Lisäksi, koska alumiinin ja rosterin välissä ei ole ollut mitään, on alumiinioksidi pullistanut tiivistettä ja mahdollistanut veden sisään pääsyn.

Kun uusia luukkuja sovitettiin huomattiin, että luukun reiät kannessa ovat liian suuret. Jostain syystä edellinen asentaja ei ole noudattanut asennusohjeita. Reikä on liian suuri luukulle ja puukehyksen kanssa liian pieni. Tämä odottamaton seikka aiheutti meille paljon ylimääräistä työtä.

Uusi luukku on samalla mitoituksella kuin vanha. Uusi on kuitenkin monella tapaa erilainen.

Jos haluaa saada vedenpitävän luukun, pitää kannen olla tasainen. Luukun alle laitetaan asennuksessa paljon tiivistemassaa. Pultteja kiristettäessä tiivistemassa on paineessa ja täyttää kaikki epätasaisuudet.

Ongelma oli että kansi ei ollut enää tasainen. Lisäksi liian suuren reiän takia luukkua ei saisi tiiviiksi.

Vaihtoehtoina oli kannen hitsaaminen umpeen ja oikean kokoisen reiän sahaaminen, tai reiän umpeen kuromisen jollain muulla tavoin. Täytyy tunnustaa, että kirosin edellistä asentajaa.

Koska parin päivän kiroilun jälkeen en parempaakaan keksinyt, niin päätin tehdä sisustuskehyksistä kantavan tuen kanteen.

Luukun kehys oli onneksi tehty teekistä. Melkein kaikki lakka oli jo hävinnyt. Puu oli pahasti mustunut, joten siistiä tästä ei saisi.

Kehykset olivat vain koristeita ja hajosivat käsittelyssä.

Las Palmasista ei löydetty sopivaa puuta kehyksien kiinnitysrimoiksi. Työstimme siis mukana olevia palikoita sopiviksi.

Katon uretaania ja osittain alumiinia piti poistaa, että päästään kiristämään pultteja

Kehyksien reunoihin piti liimata kanteen pultattavat listat.

Piti muistaa, että kehyksiin kiinnitetään tarvittaessa kalterit ja tuet.

Koska kehykset ovat alttiina kosteudelle päätin epoksoida ne. Epoksointi tarkoittaa, että puun joka pinta on epoksoitu.

Pinnat siveltiin epoksilla 3 kertaa.

Kaltereita ja tukia varten epoksoimme kupumutterit kehyksiin.  Reiät on luonnollisesti myös epoksoitu.

Lopuksi epoksoidut kehykset vesihiottiin.

Seuraavaksi kehykset lakattiin neljä kertaa.

Kehyksillä kannen reikää pienennettiin niin, että luukku saadaan asennettua. Kehykset pultataan kanteen ja väliin laitetaan Duralacia estämään hapettumista. Päälle vielä teipit helpottamaan seuraavaa irroitusta.

Nyt kun kehyksen ja kannen väli on tiivistetty massalla ollaan valmiita luukun asennukseen.

Reikiin Duralacia.

Riittävästi tiivistemassaa.

Kun pulttien kiristyksen jälkeen massa pursuaa joka saumasta on luukku tiivis.