25.7.14

Tieto vähentää tuskaa

timo 25.7.2014 22:40:52 EEST
N 28° 7.643', W 15° 25.510'

Edellisen blogin jälkeen sain emailia lukijalta. Hyviä neuvoja ja mikä parasta suosituksen kirjaan Nigel Warren: Metal Corrosion in Boats. Tilasin kirjan heti ja olen lukenut sen melkein loppuun. Mielenkiintoista tieto metallien käyttäytymisestä meriolosuhteissa. Yllätys minulle oli, että metalliveneet ovat monessa suhteessa paremmassa asemassa metallien ruostumisen suhteen kuin lasikuitu- tai puuveneet.

Takaisin remonttiraporttiin. Joitain osia maalattiin jo koemielessä. Saadaan kokemusta maalin kulutuksesta. Kauanko maalaaminen kestää jne.

Poistamatta jääneen laattaruosteen huomaa, kun maalaa sen päälle. Jatkoin maalaamista nähdäkseni kuinka monta kerrosta ruoste tulee epoksiprimerin läpi. Tuli läpi kaikki neljä kerrosta, mikä on ihme sinänsä.

Ennen maalaamista on hyvin vaikea nähdä ruostetta. Käytämme ledilamppuja valaisuun. Otsalamppuina ja yleisvalona. Halogeenivalo olisi parempi, mutta aika kuuma. Ledi valo on sinistä ja ruoste punaista. Laattaruosteen tuntee lähinnä sormilla.

Kun maalin poisti niin alla oli selvästi ruostetta. Kaikki pystypalkit piti tarkistaa uudestaan.

Uretaanipöly oli kamalaa. Jonna poisti uretaania toisella, mutta raskaammalla tavalla.


Pelottaa katsella kun Jonna käyttää yli 1000W:n kulmahiomakonetta ahtaissa paikoissa. Onneksi häntä pelottaa vielä enemmän. En olisi itse mahtunut sohvan alle ilman rakenteiden purkamisia.

Lämpötilat ovat onneksi olleet sopivat. 23-26 astetta. Meidän laituripaikalle myös tuuli osuu mukavasti.

Pakoputkikin lähti kaatopaikalle. Iiriksessä ei ole 25 vuoteen vaihdettu mitään letkuja. Näistä vuodoista johtuvat pahimmat ruostumiset.

Laituripaikkamme on tosi turvallinen. Toisella puolella on satamapoliisi ja toisella Guardia Civil. Treenaavat tässä ilmeisesti solmuja.