timo 8.7.2014 22:43:00 EEST
N 28° 7.643', W 15° 25.510'
Oli iloinen yllätys, että veneen peräosassa ei ole kovin paljon ruostetta. Pohjatyöt on jostain syystä tehty täällä paljon huolellisemmin. |
Nyt kun tiedetään ruosteen kokonaismäärä niin voidaan ruveta kokeilemaan keinoja päästä siitä eroon. |
Nyt kun tiedetään ruosteen kokonaismäärä niin voidaan ruveta kokeilemaan keinoja päästä siitä eroon.
Harjoittelimme rusteen poistoa jo vuosi sitten Lindgrenin telakalla. Tulos oli niin huono, että olemme kovasti miettineet miten saada maali pysymään paremmin kiinni pohjassa.
Hiekkapuhallus ei ole nyt mahdollista, joten pohjaa on mekaanisesti puhdistettu sekä nauhahiomakoneella, että kulmahiomakoneella 40-kymppisellä paperilla. Näin saadaan toivottavasti tarpeeksi hammasta maalia varten.
Netistä on surffattu sen verran, että oksaalihappo sopii ruskean irtoruosteen poistoon ja fosforihappoa voi käyttää lopun ruosteen muuttamiseen päälle maalattavaksi. Oksaalihappoa voi saada apteekista ja sitä myydään myös eri merkkisinä venepuhdistustuotteina. Jauhona tai valmiina litkuna.
Kuvassa kokeillaan oksaalihapon tehoa.
Aamulenkillä on kiva katsoa kun näitä "perinneveneitä" laitetaan kisakuntoon. Heloitus on kyllä samaa, jota löytyy kaikista kisaveneistä. |
Ajattelin, että kun antaa oksaalihapon vaikuttaa yön yli niin vaikutus on parempi. Kyllä vähän harmitti lopputulos. |
Toisen käsittelyn jälkeen näyttää paremmalta. Pyyhimme kaiken vielä varmuuden vuoksi asetonilla. |
Hitsaussaumoihin ja muihin vaikeisiin kohtiin penslasin fosforihappoa, jota myydään rautakaupassa jollain muulla nimellä. Fosforihappo on halpaa ja näitä "Naval Jelly" merkkejä on paljon |