2.1.14

Ankkuripelin vaihto

timo
N 28° 28.042', W 16° 14.639'

Jo ennen kuin Iiris vaihtoi omistajaa, Pekka kertoi, että vanha Lofransin 15 vuotta toiminut ankkuripeli on rikki. Koska hän oli ollut tyytyväinen Lofransiin, yritin tilata vastaavan Suomen maahantuojalta Maritimilta.

Lupasivat selvittää asiaa. Viikkoja kului eikä mitään kuulunut. Menin taas käymään Maritimilla. Ilmeni, että Lofransilla on ongelmia, eikä tehtaalta tule mitään ulos.

Tämä alkoi olla paha ongelma. Luotettava ankkuripeli on matkaveneen tärkeimpiä varusteita.

Lofransissa, johon edellinen omistaja oli kahdella pallonkierrolla ollut erittäin tyytyväinen, oli tehoa 1000w ja 10mm ketju. Näillä reunaehdoilla Lewmarin V3 vaikutti hyvältä valinnalta.

Uudenlaisen ankkuripelin asennus tarkoitti vanhan asennusreiän kiinni hitsaamista. Operaatio maksoi monta sataa euroa enemmän kuin olin kuvitellut. Kallis hitsari ei saanut uutta palaa suoraksi. Asennukseen minun piti työstää tiikistä pala kannen ja ankkuripelin väliin, joka korjaa kulmikkaan hitsatun alumiinipalan suoraksi. Tähän meni pari päivää.

Seuraavaksi porasin asennusreikiä Lewmarin sapluunan mukaan. Oli ikävä yllätys kun reiät eivät olleetkaan kohdallaan. Lewmarin sapluuna ei ollut oikeassa mittakaavassa. Olisihan se pitänyt tarkistaa ennen porausta, mutta tässä vaiheessa pidin Lewmaria vielä laatumerkkinä.

Kun reiät oli hoonattu sopiviksi, saatiin peli paikalleen. Reikien suurennoksesta huolimatta asennuksesta tuli vielä, jos ei hyvä niin, kohtuullinen.

Koekäytössä ajettiin ketjua muutama metri ulos ankkuriboxista. Ketjussa oli kierre ja se takertui hetkeksi. Ihmetys oli todella suuri, koska pelin akseli vääntyi huomattavasti tästä naurettavan pienestä rasituksesta.


Reklamoimme asiasta ja saimme Maritimilta uuden laitteen. Tässä poraussapluuna oli mittakaavassa ja sarjanumero kaukana edellisestä. Toivoimme, että kyseessä oli vain huono erä.

Lähdettyämme matkaan ankkuroimme ensimmäisen kerran olympiaväylän sivuun. Sama juttu. Akseli vääntyi ketjua laskettaessa. 

Tästähän on tietysti taas reklamoitu, mutta mitään vastausta ei Maritimilta tai Lewmarilta ole saatu.

Vajaa puoli vuotta asennuksen jälkeen ankkuripelin moottori on jo melko ruosteessa. Tälle vehkeelle ei voi odottaa lähellekään Lofransin 15 vuoden elinikää. Hyvä jos toimii ensi vuonna.

Kansikytkimistä toinen taitaa olla vanhaa varastoa ja toinen uutta, johon on ostettu halvinta metallia mitä markkinoilta saa. Niinkuin on tietysti tehty myös akselin osalta.

Maritim ei vastaa sähköposteihini. Voi olla, että Lewmar ei myöskään vastaa Maritimille. En tiedä, kun ei mistään kuulu mitään. Taitavat olettaa, etten Kanarialta käsin pysty tekemään mitään. Tätähän kutsutaan perävalo takuuksi.