2.9.14

Pohja maalattu!

Jonna 2.9.2014 23:24:45 EEST
N 28° 7.643', W 15° 25.510'

Nostimme vesitankit pois paikoiltaan muutamaa päivää vaille puoli vuotta sitten. Puoleen vuoteen mahtuu paljon hikeä ja kyyneleitä. Timolta ehkä enemmän hikeä ja minulta niitä toisia.


Ihan puolta vuotta ei varsinaista työtä kuitenkaan tehty. Pääsiäiseksi vene siivottiin siedettävään kuntoon vieraita varten. Tämän jälkeen odotettiin lähes kuukausi, että päästiin muuttamaan Mantaan. Tämän jälkeen tehtiin monta kuukautta töitä, välillä vähän liiankin paljon. Vuorotellen on ollut fysiikka ja hermot lopussa.

Nyt elämä alkaa näyttämään kuitenkin paljon valoisammalta. Monta kuukautta on Iiris ollut likaisen ruoste-, maali- ja metallipölyn vallassa. Nyt on alkanut puhtaampi kausi.


Alkuperäinen työnjako oli, että Timo maalaa ja minä rupean tekemään hankintoja asennuksia varten. Hyvin pian selvisi, että yhden ihmisen on hyvin rankkaa maalata yhdessä päivässä kaikki maalattavat pinnat. Ensimmäinen ns. töpöttölypäivä hyvin ohuella maalikerroksella meni ok. Seuraava päivä olikin sitten jo selvästi liian pitkä. Timo kyllä sinnitteli loppuun asti, mutta selvää oli, että kolmea päivää peräkkäin ei voi yhtä rankkaa päivää tehdä. Varsinkin, kun Timon kaksi ensimmäistä maalauspäivää alkoi perähytistä ja suurilla vastoinkäymisillä. Ensimmäisenä päivänä hydrauliöljyä valui jostain, ja vettä. Vesi johtui edellispäivän pesusta ja hydrauliöljy putken liitoksen vuodosta. Seuraavana päivänä taas hiki valui pohjalle niin, ettei maalaamisesta tullut mitään.

Minä otin siis työkseni perähytin maalauksen ja sen lisäksi pilssin (se mikä on kölin sisällä). Nyt saatiin yhdessä päivässä maalattua kaikki. Perähytin sain jopa maalattua kahteen kertaan, joten kuroin rytmin kiinni. Olen kuitenkin melkein päätä lyhyempi kuin Timo, joten siksi perähytti on minulle vähän helpompi työpiste. Se kun on oikeasti aika matala ja ahdas tila.

Timolla oli hyvä suunnitelma, miten hän saa kaikki pinnat maalattua, maalaamatta itseään nurkkaan. Suurin osa vessan lattiasta oli jo ennestään maalattu, joten sieltä pitäisi poistua. Vessassa on paljon kahvoja ja nyt ne tulivat koeponnistettua parhaimmalla/pahimmalla tavalla. (Ei me kyllä epäilty niitä hetkeäkään.) Timo viritti köydestä portaat kannelle nousemiseen. Hyvin kestivät. Valitettavan usein veneissä ei ole kunnon kahvoja tai jos on, niin niitä ei ole kunnolla kiinnitetty. Kahvojen pitää kestää ihmisen paino.

Timon suunnitelma oli aukoton, paitsi... Siinä ei ollut huomioitu sitä, että minä tulen vielä iltavuoroon maalaamaan perähytin toiseen kertaan. Piti rakentaa köysirata, jotta Timo pystyi sekoittamaan ja lähettämään maalin minulle, niin että välissä oli jo maalattu alue.

Tässä vähän kuvia "ennen ja jälkeen".

Jos vesi pääsee yhdestä kohtaa maalin alle, leviää ruoste äkkiä pitkälle. On monia syitä, miksi veneen pohjalle joskus pääsee vettä. Maalin pitäisi kuitenkin pitää vesi poissa teräksestä.

Vesitankkien alla oli pahimmat ruostumiset. 

Meillä on monia syitä miksi ruoste oli saanut vallan. Ensinnäkään pohjaa ei ole koskaan (ainakaan kunnolla) hiekkapuhallettu, veneen teetättäjä on sen kyllä tilannut ja maksanut. Tämän takia hitsauksesta on jäänyt teräkseen pinta, joka olisi pitänyt poistaa. Tämän lisäksi maali, joka pohjaan on ruiskutettu, on ollut huonoa, se ei ole pitänyt vettä pois teräksestä sielläkään, missä pohja on ihan sileä ja tasainen. Vesitankin täyttöletku on vuotanut todennäköisesti pitkään. Jos pohjatyöt olisi tehty hyvin, sekään ei olisi tehnyt millin monttua runkoon. 

Akselin vannasputkelle tehty kolo oli jotenkin hassu, se oikein houkutteli kaiken veden ja lian luoksensa. Samassa kuvassa näkyy myös toinen ongelma, joka on joka puolella venettä. Palkkeja ei ole hitsattu koko matkalta. Näitä pieniä koloja ei myöskään ole voitu mitenkään saada ruiskumaalauksella kunnolla maalattua. Osa koloista on tarkoituksella tehtyja veden valumiskoloja, toiset on vaan niitä rakoja, mitkä ovat jääneet pohjan ja palkin väliin. Veden valumiskolot taas pitäisi olla niin suuria, että ne pystyisi myös hyvin maalaamaan.

Nyt pohjan pitäisi neljän epoxykerroksen jälkeen olla parempi kuin koskaan. Joissain paikoissa oli pahoja ruosteita ja peltiä on lähtenyt paljon. Olemme kuitenkin useammasta lähteestä oppineet, että millin kerros riittää, että vene on tarpeeksi vahva.

Toivotaan parasta, että kaikki on onnistunut hyvin. Kaikki nyt maalatut paikat pyritään kuitenki pitämään sellaisina, että niitä pystytään tarkistamaan ja tarvittaessa tekemään pieniä korjauksia. Toivottavasti ei kenenkään tarvitse uudestaan ruveta näin suurimittaiseen työhön.

Seuraavaksi työt jatkuvat purettujen rakenteiden uudelleen rakentamisella ja sähköjen yms. uudelleen asentamisella. Meidän "varastoveneet" pitää tyhjentää meidän tavaroista parin-kolmen viikon sisään. Toivottavasti saadaan Iiris siihen kuntoon, että tavarat voi siirtää sinne ilman lisämutkia.