Jonna 4.1.2016 23:20:00 EET
N 13° 5.430', W 59° 37.049'
Lähtöpäivä Atlantin ylitykselle vierähti nopeasti ja pääsimme matkaan vasta neljältä iltapäivällä. Aamulla heräsimme tavalliseen aikaan, mutta poikkeuksellisesti jopa minä nousin heti ylös enkä jäänyt laiskottelemaan.
Aamupalan ja säiden jälkeen teimme tuoreiden ruokatarvikkeiden hankinnat. Leipää, hedelmiä ja jokunen tomaatti. Vaikka torilla tarjolla oli monenlaista herkkua, oli ongelmana niiden säilyvyys, kaikki oli juuri sopivan kypsää sillä hetkellä.
Ulosselvitys Kap Verdeltä oli yksinkertaista ja helppoa, vain kahdessa paikassa piti käydä. Tällä kertaa satamapoliisi ja passintarkastus löytyivät helposti, sillä samoissa toimistoissa olimme jo käyneet maahan saapuessamme.
Vesi oli kuivalla Kap Verdellä kortilla, meillä kirjaimellisesti. Satamakonttorissa kortille ladattiin litroja, 2 eurosenttiä/litra. Lähtösuihkujen jälkeen vettä oli vielä hieman jäljellä. Sillä saatiin huuhdeltua saharan hiekat hetkeksi aurinkopaneelien päältä pois. Hiekkaa valitettavasti oli ilmassa koko ajan, mutta onneksi tiedossa oli, että kohta pääsemme sen vaikutusalueelta pois.
Meillä ei ole suunnitelmissa mennä lähitulevaisuudessa takaisin Kap Verdelle, joten seuraavaksi ohjelmassa oli jäljellä olevien rahojen tuhlaus. Lounaalla kävimme pizzalla ja sitten vielä kaupassa. Hyvin saimme kaupassa ostokset laskettua, vain vajaan euron verran jäi kolikoita taskun pohjalle.
Lopuksi vielä kurvasimme polttoainelaiturin kautta, jonka jälkeen vihdoin pääsimme matkaan.
Lähtiessä sääennusteet näyttivät seuraavan viikon ajaksi meille täysin myötäistä tuulta. Viritimme jo laiturissa spiirapuomit paikoilleen. Todellakin puomit, yksi molemmille puolille.
Tällä purjesetillä on helppo lasketella myötäiseen. Vene ei kovin kampea mihinkään suuntaan ja tuuliperäsimen on helppo pitää suunta. |
Tuulet pysyivät hyvin samanlaisina koko matkan. Lähtiessä, Kap Verden suojassa, jouduimme ensimmäisenä yönä ajamaan vähän koneella, muuten tuulta oli koko ajan riittävästi ja sopivasta suunnasta. Aivan alkua lukuun ottamatta ajoimme koko matkan kahdella keulapurjeella. Isopurje pysyi koko matkan puomilla.
Veneen pysyminen hyvässä balanssissa on meille hyvin tärkeää. Tuuliperäsin ei pysty pitämään suuntaa, jos vene yrittää kovasti kammeta johonkin suuntaan.
"Väinö" ajoi tunnollisesti koko Atlantin yli. Vain alun konetunteina jouduimme käyttämään hydraulista automaattiohjausta. |
Alkumatkasta yritimme saada säätietoja grib-tiedostoina SSB-radion kautta, ei onnistunut. Seuraavaksi rupesimme vastaanottamaan sääfakseja samaisen radion kautta. Meille sopivat tiedot tulivat klo 00 UTC. Joinain iltoina saimme hyvinkin selkeät kuvat, jonain iltoina ei tullut mitään, mutta yleisimmin tuli jotain siltä väliltä. Emme vieläkään tiedä, oliko radiokelit kovin kehnot vai onko meillä laitteissa vikaa. Vai olimmeko vain liian kaukana kaikesta?
Tämä on sellainen melko selkeä kuva. |
Vaikka olisimme saaneet hyvät säätiedoitukset joka päivä, kaikkea ei voi ennustaa. Merellä tuli välillä rajujakin sadekuuroja, joista kuitenkin vain muutamasta tuli tuulta kovasti lisää. Lähes kaikki kuitenkin vähän voimistivat ja käänsivät tuulta. Päivisin lähestyvät pilvet on helppo havaita, öisin käytimme tähän tutkaa.
Sadekuuro lähestyy... |
Lukeminen ja nukkuminen olivat meidän pääharrastukset merellä. Yleisesti ottaen tykkäämme tehdä ruokaa, mutta merellä tyydyimme yksinkertaisiin vaihtoehtoihin. Herkutella ehdimme myöhemminkin.
Yleisin lämmin ruoka oli cous-cousia ja jotain pastakastiketta säilykepurkista. Cous-cousia emme ole aiemmin paljon käyttäneet, mutta siitä tuli heti meidän suosikki merellä. Sitä ei tarvitse keittää, kuten pastaa, vaan se valmistetaan kuten pussimuusi. Cous-cousia kulhoon ja vesipannusta kuumaa vettä päälle. Helppoa ja hyvää.
Pehmeän leivän loputtua söimme myös usein tonnikalarullia eli tortillan sisään kääräisimme purkista tonnikalaa ja vähän mausteita päälle. Leipää ostimme kyllä mukaan melko paljon, mutta se ei valitettavati säilynyt kovin montaa päivää. Näkkäriä ja hapankorppua meillä onneksi vielä riittää pitkäksi aikaa eteenpäinkin.
Lentokaloja näkyi joka päivä tosi paljon. Yöllä niitä välillä eksyi kannellekin. Yhtenä yönä säikähdin tosi kovin, kun iso lentokala laskeutui ruffin päälle räpiköimään.
Yöllä kuolleet kalanraadot joutivat takaisin mereen. Tuoreempina niitä voisi vaikka paistaa. |
Jouluna meillä ei ollut kinkkua, eikä muitakaan perinteisiä jouluruokia. Sen verran joulumieltä oli jo kuitenkin Teneriffalla ollut, että muutama pieni suklaajoulupukki koristi Iiriksen salonkia jouluaattona.
Joululahja toiveeni, jonka olin Timolle paljastanut jo aiemmin, kuitenkin toteutui. Jouluaattona meitä kävi tervehtimässä iso lauma pikkuvalaita. Tarkempaa lajimääritystä meillä ole, mutta laiskoja olivat, hyvä jos evä vähän vilahti ilmassa, mistään hypyistä ei ollut tietoakaan. Tai ehkä ne olivat vain jo väsyneitä, jos joulupukki oli lähettänyt niitä jo liian monen iloksi. Tämä jäikin matkan ainoaksi valasesitykseksi.
Uusi vuosi vaihtui lähes huomaamatta. Timo nukkui tyytyväisenä univuorossa ja minä rustasin lokikirjaa. Meillä on tapana kirjoittaa lokikirjaan kaksi kertaa vuorokaudessa, kello 12 sekä yöllä että päivällä. Sen verran kuitenkin huomasin, että muistin laittaa päivämäärien väliin väliotsikon, 2016.
Mitään tiettyjä etukäteen sovittuja vahtivuoroja meillä ei ollut, vaan sen mukaan menimme, mikä hyvältä tuntui. Ensimmäiset yöt olivat vähän sellaisia, että nukuimme pari tuntia ja heräsimme kysymään toiselta, että miten menee. Joskus vastaus oli, että nuku vielä vähän ja toisinaan taas, että voisimme jo vaihtaa.
Muutaman ensimmäisen päivän jälkeen meille muotoutui kuitenkin ihan huomaamatta vuorokausirytmi, joka jatkui koko loppumatkan.
Päivän pääruoka oli ennen auringon laskua. Auringon laskiessa n. klo 18 minä painuin nukkumaan.
Timo nautti auringonlaskusta, laittoi kulkuvalot ja tutkan päälle ja alkoi lukemaan.
Timo laittoi sääfaksien vastaanoton päälle aikavyöhykkeestä riippuen klo 22, 21 tai 20. Samalla käynnistimme moottorin lataamaan akkuja pariksi tunniksi. Tässä vaiheessa minä nousin ylös ja Timo meni lataamaan omia akkujaan.
Vähän yöstä riippuen annoin Timon nukkua 5-6 tuntia. Sitten aloin olla jo niin väsynyt, että rivit eivät tahtoneet kirjassa pysyä järjestyksessä. Ihan koko aikaa en kuitenkaan lukenut. Välillä vain ihailin merta ja tähtiä. Varsinkin joulun aika oli upea, kun täysikuu valaisi mukavasti.
Timo nousi aamuyöllä virkeänä tietokoneelle ja koodasi (ohjelmoi) auringon nousuun asti, n. klo 6. Ihailtuaan auringon nousun Timo otti taas kirjan käteensä.
Minä puolestani heräilin itsekseni, kun valoa alkoi tulvimaan veneen sisälle. Nyt onneksi sain rauhassa heräillä, koska minusta on kiva vähän aika maata, eikä pompata ylös heti kun silmät aukeavat.
Kahdeksan maissa nousin ylös ja tässä vaiheessa Timo pääsi parin tunnin aamu-unille.
Timon aamu-unien jälkeen minä menin vielä aamupäivä köllille, jolloin joskus nukahdin hetkeksi tai sitten en.
Tässä vaiheessa Timo nautti aamupalan ja suoritti aamujumpan.
Päivällä kumpikaan ei nukkunut, joten yöunissa oli tullut tunteja riittävästi. Päivällä jompi kumpi oli vahdissa kirjaa lukien ja toinen oli punkassa laiskottelemassa.
Merellä vietimme kaikkiaan 16 vuorokautta, jonka jälkeen saavuimme Barbadokselle. Matkaa GPS:n lokiin kertyi 2049. Merellä oli hiljaista, matkalla näimme vain kaksi laivaa.
Barbadoksella pitää mennä laivasatamaan hoitamaan maahantulomuodollisuudet. Kun rupesimme ajamaan koneella, ihmettelimme erikoista tärinää. Sataman suulla päätimme kokeilla, että myös pakki toimii normaalisti. Toimihan se. Samalla se pöllytti kilotolkulla aiemmin mainittua levää veneen alta. Tämän jälkeen tärinäkin hävisi.