7.6.17

Saint Lucia - Curacao

timo 7.6.2017 4:59:04 EEST
N 12° 4.820', W 68° 51.778'

Lähdettiin Rodney Baysta puolilta päivin. Piti ottaa verotonta dieseliä, mutta asema oli kiinni kahteen asti. Ei tankkiin olisi mahtunut paljon 50 litraa enempää, joten lähdettiin seilaamaan.

Purjevalinta oli sama kuin Atlantin ylityksellä, genoa ja fokka spiirattuina. Luvassa oli myötäistä tuulta. Ohjauksesta huolehti tuuliperäsin Väiski. Tuuli oli alussa kevyttä, niinkuin oli luvattukin. Myötävirta oli kuitenkin enimmäkseen yli solmun. Matka siis taittui vauhdikkaasti heikossa tuulessakin.

Parin sadan mailin jälkeen tuuli alkoi viriämään ja aallotkin nousemaan. Ukkospilvet toivat sateineen jännitystä ja vauhtia. Muuta liikennettä oli vähän. Yksi rahtialus meni keulan edestä kun meillä oli vauhtia 4 solmua. Kohta ukkospuuska nosti vauhdin yli 8 solmuun. Tuli kiire tarkistaa meidän etäisyys. Tämä oli tietenkin yöllä.

Nähtiin ilmeisesti myös pari venezuelalaista kalapaattia. Valot nähtiin ja VHF:stä espanjankielistä puhetta, jota en ymmärtänyt. Äänensävystä päättelin, että kalaa tuli ja paljon.

ABC saaria lähestyttäessä tuuli ja aallot nousivat. Meillä oli mukava myötäinen kiertää Bonaire pohjoisen kautta, mikä ei sitten ollut kuitenkaan hyvä ratkaisu. Luin purjehdusoppaat vasta viimeisenä yönä ja ymmärsin liian myöhään, että Bonairesta ei ollut matalana saarena kummempaa suojaa saarten välissä. Saarten välissä oli ikävä jyrkkä sivuaallokko, joka keikutti venettä ikävästi.

Viimeinen jännitys oli ajaa korkeassa aallossa ja 13 m/s myötätuulessa kapeasta aukosta sisään Spanish Watersiin. Ankkurointi piti tehdä tarkkaan. Sallitut alueet ovat rajoitetut ja tuuli teki asian hankalaksi. Neljännellä kerralla saatiin paikka, joka miellyttänee meitä, muita purjehtijoita ja joka on melkein viranomaisten koordinaattien sisällä.