Jonna 24.2.2018 4:42:07 EET
N 8° 54.577', W 79° 31.533'
Päivää ennen suunniteltua kanavapäivää saimme vahvistuksen sille, että aikataulu pitää. Fendarit, köydet ja narumiehet tulisivat seuraavana aamuna. Ankkurialueelle F "flats" tulisi lähteä marinasta kello 13, luotsi tulisi kello 15. Kanavassa ei meidän omat fendarit ja köydet riitä. Perinteisesti on käytetty autonrenkaita, mutta nyt monet vuokraavat ns. oikeita fendareita. Riittävän vahvoja ja pitkiä köysiä meillä on kaksi, mutta niitäkin pitää olla neljä. Agenttimme vuokrasi meille 8 pallofendaria ja neljä pitkää ja paksua köyttä.
Olimme yrittäneet etsiä narumiehiä muista veneilijöistä, mutta kaikkien oma kanavapäivä oli liian lähellä. Monet ovat kiinnostuneita näkemään kanavan toiminnan ennen kuin menevät omalla veneellä läpi. Minimimiehitys veneille on 5 henkeä, yksi ajaa venettä ja neljä muuta hoitavat kiinnitysköysiä. Kun emme löytäneet narumiehiä itse, saimme ne agentilta, toki rahallista korvausta vastaan.
Hyvissä ajoin aamupäivällä meidän narumiehet Juan, Jose ja Arbey toivat meidän käydet ja fendarit ja ilmoittivat tulevansa takaisin klo 13, kun on aika lähteä. Hieman yhden jälkeen pojat palasivat veneelle ja oli aika aloittaa kanavamatka.
Ohjeisiin kuului olla yhteydessä satama-alueella liikkumista valvovaan viranomaiseen siirtyessämme marinasta ankkuripaikalle. Näin tietenkin teimme. Kun olimme ankkuroituneet, otimme uudelleen yhteyttä ja saimme tiedon, että luotsi saapuisi klo 1600.
Pari tuntia otimme rennosti, sitten alkoi jo vähän jännittämään. Puoli viiden maissa näin AISista, että luotsivene ajaa kohti ankkuroituja veneitä. Luotsiveneen keula oli korkea ja ehdimme jo vähän säikähtämään, että kuinka meidän kaiteille käy. Luotsi Freddy loikkasi ketterästi ruffin päälle ja luotsivene peruutti pois, väliin jäi vielä ainakin kymmenen senttiä. Kansimiehen ja kuskin kommunikaatio oli täydellistä ja venettä ajettiin hyvällä ammattitaidolla, ainakin siltä vaikutti.
Kun Freddy oli saatu veneeseen, oli aika nostaa ankkuri. Olimme olleet ankkurissa vain muutaman tunnin, mutta ketju oli paksussa savessa viimeiset 30 metriä. Nyt ei ollut aikaa putsailla sitä, vaan sinne sai ketju mennä boksiinsa kaikkine savineen.
Kun sulkuun oli vielä reilusti matkaa, antoi luotsi ohjeeksi pysä turvallisen matkan päässä edellä menevästä moottorikatamaraanista. |
Ensimäinen sulkuportti sulkeutuu. Viimeinen vilkaisu Karibianmerelle. |
Sulkuja on kolme peräkkäin. Jokaisessa oli sama juttu. Laiva meni ensin. Sitten turistipaatti, katti ja me. Muuten helppoa, mutta meidän piti tietenkin irroittautua katista ensin. Sitten katin piti päästä irti turistipaatin kyljestä ja lopulta turistipaatin muurista. Meidän siis piti päästää kaikki ohi kapessa sulussa. Lisäksi sulut ovat kiinni toisissaan eli matka on tosi lyhyt. Reippaassa myötätuulessa ja potkurivirtojen sotkemassa vedessä oli hetkittäin haastellista mennä tarpeeksi hitaasti, tarvitsemmehan jonkin verran vauhtia ohjailukyvyn säilyttämiseen. Kaikki kuitenkin meni hyvin ja joka kerta katin miehistö ehti kiinnittämään itsensä ja tulla sen jälkeen toiselle ponttoonille meitä vastaanottamaan.
Viimeiseen sulkuun ajettaessa oli jo ehtinyt tulla pimeää. Siitä ei kuitenkan ollut varsinaisesti harmia, sen verran hyvin oli alue valaistu. Kanava on toiminnassa ympäri vuorokauden. |
Pitkä päivä takana ja vielä olemme sulussa. Onneksi vielä jaksaa hymyilyttää. |
Kun olimme kiivenneeet kolme korkeaa porrasta, olimme 36 metriä merenpinnasta Gatun järvellä. Tänne oli meidän määrä jäädä yöksi. Ajoimme viimeiseltä sululta pilkkopimeässä noin mailin verran, josta löytyi kiinnityspoijut yöksi.
Kun olimme kiinnittyneet poijuun, kävi luotsivene hakemassa Freddyn pois. Aamulla matka jatkuisi uuden luotsin kanssa. |
Päivä oli ollut pitkä ja nyt oli kiire laittamaan ruokaa. Olimme itsekin nälkäisiä, mutta sen lisäksi meillä oli kolme lukioikäistä nuorta miestä ruokittavana. Vaikka pyysivätkin ruuan päälle lisäksi tulista kastiketta, maistui heille valtavat annokset spagettia. Täydellä vatsalla oli hyvä käydä nukkumaan. Ennakkotietojen mukaan luotsi tulisi aamulla kello 6-7. Kaikkien kokemusten mukaan kuitenkin todennäköisesti myöhemmin. Emme siis laittaneet kelloa aamuksi soimaan.
Seuraavassa blogissa toinen kanavapäivä.