Jonna 5.6.2016 4:34:31 EEST
N 14° 30.099', W 61° 5.149'
Meidän rullagenoasta oli muuutama sauma auennut. Purje ei ollut varsinaisesti ehtinyt hajoamaan, mutta ilman korjausta näin olisi tullut jossain vaiheessa tapahtumaan. Vetelimme uudet siksakit muutamaan paikkaan.
Eilen taivas oli riittävän kirkas ja uskalsimme nostaa ompelukoneen kannelle. Sen paikkaa olimme miettineet jo edellisenä päivänä. Valintakriteereitä paikalle oli muutamia. Ompelukoneen pitää pysyä paikoillaan, vaikka joku tekisi vieressä isot aallot. Tämän kriteerin olisi täyttänyt moni paikka, kuten vaikka sitlooda. Paikan piti myös olla sellainen, että purjeen mahtuisi sopivasti levittämään ompelukoneen äärelle. Tämä sulki pois paljon paikkoja. Viimeisin kriteeri oli, että ompelijan asennon pitäisi olla sellainen, että pystyy painamaan kaasupoljinta. No, tämä on kai se kohta, mikä sopivalla notkeudella onnistuu missä vain.
Yksi kohta takaliikissä jäi korjaamatta. Se oli sellainen viiden sentin pätkä, mistä lanka oli hävinnyt. Joku ommel ennen tätä kohtaa näytti hassulta. Sitten katkesi alalanka. Seuraavaksi alalankaa oli vaikea saada kalastettua ylös. Alalangan löydyttyä kone piti kamalaa ääntä ja ommelta ei oikein syntynyt. Siirsimme koneen sisälle salongin pöydälle lähempää tutkimista varten. Ohjekirjan vianetsinnän jälkeen todennäköisin syy olisi vääntynyt neula. Vaihdoin neulan uuteen ja taas kaikki toimi.
Päätimme kuitenkin jättää viimeisen korjauskohdan seuraavaan kertaan. Yli 30 kiloa painavan koneen liikuttaminen kannelle ja takaisin ei ole niitä helpoimpia hommia.
Genoan rullalaite vaati myös toimenpiteitä. Olimme vähän huolissmme, että rullan huono toiminta johtuisi staagin katkenneesta säikeestä. Parin mastossa käynnin jälkeen tilanne on nyt ehkä korjattu. Ainakin tuntuisi siltä. Yksi asia oli ihan käyttöhäiriö, spinnun (genaakkerin) fallin ollessa kireä, se nojaa rullan profiiliin. Lisäksi saippuavesitimme kaikki laakerit ja laitoimme myöhemmin McLubea samoihin paikkoihin. Kolmanneksi painoin topissa profiilin päässä olevan muovihelan takaisin profiilin sisään. Tässä osassa kuuluisi olla kaksi ruuvia, muttä niistä ei ollut jälkeäkään, ei edes reikiä.
Ruuvien puuttumiseen on kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen on se, että alkuperäisasennuksessa niitä ei ole koskaan laitettu. Toisaalta nostimme rullalaitetta ylemmäksi ja näin lyhensimme profiilia Kanarialla. Todennäköisesti Kanarialla ovat kuitenkin lyhentäneet profiilia alapäästä eivätkä yläpäästä. Emme tiedä. Aina pitäisi tehdä itse tai olla edes vahtimassa mitä joku tekee.
Kaksi kertaa kävin maston huipussa. Tärkeimpiä asioita on aina ottaa kamera mukaan. Tässä Grande Anse d'Arletin kylän laituri. |
Grande Anse d'Arlet on mukava pieni paikka. Nyt kun ankkuri on pitänyt, olemme voineet nauttia täysillä. Tai no, en tiedä onko ompelu ja mastossa kiipeily parasta viihdettä. Rannasta kuitenkin löytyy kaikki tarpeellinen. Pieni kauppa, josta saa ranskalaista patonkia ja muita elintärkeitä elintarvikkeita. Lisäksi eilen löytyi pieni rantaputiikki, joka on myös pesula. Näissä lämpötiloissa tulee jotenkin vaihdettua lakanoita useammin kuin palellessa, joten niitä on kiva saada pesulan hoitoon.
Tänään on jatkettu ompelutöitä, mutta nyt ei korjata vanhaa,vaan kehitetään jotain uutta. Siitä todennäköisesti lisää seuraavassa blogissa.