18.6.16

Martiniquen Le Marinista Carriacoun Hillsboroughiin

timo 18.6.2016 2:19:15 EEST
N 12° 29.072', W 61° 27.578'

Edellinen seiluumme Martiniquelle oli vähän kamppailua. Otimme opiksi ja putsasimme pohjaa urakalla. Pääsin jo painovyöllä puhdistamaan viimeisiä pohjan osia, kun huomasimme, että näkkiä oli tullut jo uudestaan joka puolelle. Se upposukelluksista ja kylkien hinkkaus jatkuu...

Odotettavissa oli vastaisia tuulia ja laitoimme kutterifokan paikoilleen. Sille olisi ollut käyttöä viime legillä. Varotoimenpiteenä laitoimme myös tuuliperäsimen vesilavan paikoilleen. Olemme nyt hurrikaanivyöhykkeellä hurrikaaniaikaan. Todennäköisyys myrskylle on pieni, mutta kaikkeen pitää varautua.

Hoidimme maastalähtörutiinit Le Marinista ja siirryimme Sainte Anneen, jossa vielä siistimme pohjaa. Aamulla lähdimme matkaan.

Nyt Iiris todella kulki. Matkaa oli 120 mailia. Lähdimme matkaan 07:00. Heti näimme, että 7 solmun keskivauhdilla olisimme perillä yöllä. Ajelimme siis pienillä purjeilla. Saint Lucian ja Saint Vincentin leessä meni kuitenkin sen verran aikaa, että olimme perillä juuri sopivasti aamulla.

Jossain vaiheessa tuuli meni vastaiseksi ja nousi yli 10 m/s. Hyvä hetki kokeilla kutteria. Vedin genoan sisään ja avasin kutterin. Levangin rajoittimet olivat kuitenkin jääneet avaamatta. En viitsinyt lähteä kannelle kastumaan, joten fokan testaaminen jäi seuraavaan kertaan. Olisi myös pitänyt herättää Jonna unistaan. Meillä on sääntö, ettei saa mennä kannelle, jos toinen ei vahdi turvallista paluuta kannelta. Eihän se Jonna tietenkään nukkunut keulapurjeiden paukkeessa.

Saint Lucian kohdalla viranomaiset hinasivat venettä aivan keulamme edestä. Rantaan oli vajaa 5 mailia matkaa. Jos täällä joutuu konevian vuoksi tuuliajolle, on kiire hälyyttää apua. Seuraava ranta, mihin tuuli vie, voi olla tuhannen mailin päässä Panamassa.

Saavuimme aamulla 09:00 Hillsboroughiin. Ihastuimme heti paikkaan. Kävimme hoitamassa helpot maahantulomuodollisuudet, laitoimme veneen satamakuntoon ja kävimme vielä hyvällä lounaalla maissa. Sitten uni jo maistuikin.