11.9.13

Patojen ja sisämerien läpi Amsterdamiin

timo
N 52° 22.942', E 4° 54.360'

Vlielandista  lähdettiin aamulla aikaisin jatkamaan matkaa myötävirrassa (tietenkin) ja kohtuullisessa tuulessa, mutta ikävä kyllä vesisateessa. Paras GPS-nopeus oli 9,5 solmua.

Muutaman tunnin jälkeen tuli pato vastaan. Sillasta ja sulusta läpi ja oltiin Hollannin sisämerellä. Vuorovedet ja virrat voi unohtaa toistaiseksi.

Lorentzsluizen erottaa sisämeren merestä.

Jäätiin pariksi yöksi Enkhuizeniin. Saavuttaessa ajateltiin jatkaa matkaa heti seuraavana aamulla, mutta iltakävelyllä nähtiin lupaavan näköinen elektroniikkakauppa, johon päätettiin palata seuraava päivänä.

SSB ongelmat on paikallistettu autopilotin peräsinkulman tunnistimeen. Se sekoaa, kun radio lähettää. Tarvetta oli ferriittirenkaille ja kondensaattoreille.

Enkhuizen. Kanavia riittää joka kaupunkiin.

Menimme sitten puotiin. Kun kysyin ferrite beadsejä myyjä sanoi, ettei heillä ole, mutta kauempana sijaitsevassa "do-it-yourself"-liikkeessä voisi olla. Kun kyselimme reittiä sinne, toinen asiakas tarjoutui viemään meidät. Eihän sieltä mitään löytynyt, kyseessä oli tavallinen rautakauppa, mutta saatiinpahan kyyti ja nähtiin vähän enemmän kaupunkia.

Jatkettiin sitten aamulla kohti Amsterdamia. Heti alkuun ajettiin toisesta padosta "läpi". Tämän toisen sisämeren yli oli mukavaa järvipurjehdusta.

Sisämaahan mentäessa veneet selvästi vähenee.

Amsterdamissa ollaan. Ensin silta ja sitten sulku. Silta avattiin vain meitä varten. Sulkuja oli kuitenkin 4 rinnakkain. Laivat on mitoitettu siltojen mukaan eli ne mahtuvat ali. Vain meitä huviveneitä varten pitää liikenne pysäyttää ja silta avata.

Sisäänajo puuskaisessa tuulessa ahtaaseen Sixhaven-marinaan oli seikkailu sinänsä. Jonna on sitä mieltä, ettei ole koskaan ollut noin ahtaassa ja vaativassa satamassa. Suurin huolenaihe hänellä ei kuulemma ollut toiset veneet vaan pelko keulapuomin menemisestä läheiseen olohuoneeseen.

Jonna oli valmiiksi selvittänyt netistä, että Amsterdamissa on kuin onkin vielä liike, joka myy elektroniikan komponentteja tiskillä. Firma on  Radio Rotor.

Täältä saatiin haluamiamme diodeja, transistoreja ja ennen kaikkea kondensaattoreita ja ferriittirenkaita.

Radio Rotor oli vähän ydinkeskustan ulkopuolella, mutta kuitenkin kävelymatkan päässä, joten saatiin aika hyvä kaupunkikierros käveltyämme sinne ja takaisin. Monta kanavaa ylitetiin ja polkupyörää nähtiin. Kierroksen päätteeksi juotiin oluet turistialueella ja ihmeteltiin ihmisvilinää.